ՀՆԱԽՈՍԱԿԱՆՔ
Աշոտ Ալեքսանյան
ԱԼԵՔՍԱՆ ՀԱԿՈԲՅԱՆԻ ՀԱՅ ԷԹՆՈՍԻ ԿԱԶՄԱՎՈՐՄԱՆ ԺԱՄԱՆԱԿԸ ԵՎ ՊԱՏՄԱ-ՄՇԱԿՈՒԹԱՅԻՆ ԱՌԱՆՁՆԱՀԱՏԿՈՒԹՅՈՒՆՆԵՐԸ ԲԱՆԱԽՈՍՈՒԹՅԱՆ ԱՌԹԻՎ
Ուշիուշով ընթերցեցի մեր բազմավաստակ ու արգասավոր պատմաբան
Ալեքսան Հակոբյանի digilib.am-ում զետեղված Հայ ժողովրդի
ծագմանը նվիրված նորահայտ աշխատության 50 էջանոց համառոտագրությունը, որ է՝ Բիայնական
պետության բարենպաստ և օրհնված
գրկում, վերջինիս առանձին գործառամարզերում /արեալ/ ցաք ու ցրիվ գոյող նախահայախոս էթնոսի ամպհովանու ներքո այլազան էթնիկական խմբերի էթնոհամախմբման,
էթնոձուլախառնման (էթնոմիքսացիայի) տեսությունը: Անկեղծորեն հիացած եմ Ալեքսան
Հակոբյանի խորագիտությամբ, գիտական անաչառությամբ և էթնոհամախմբիչ բարեխղճությամբ,
այլև էթնոմարդկային խիզախությամբ, մա՛նավանդ հեղինակի այն ակնառու հայապնդիչ մղումի և „կանխակալ տրամադրվածության" համար, որով նա, ըստ էության, փաստում
է հայերիս, մասնավորապես նախահայոց լեզվի բնիկության կանխավարկածը՝ ի հեճուկս Հայկազունիների
տոհմածառի ավանդական /չամչյանա-ալիշանական/ ժամանակագրական ընդգրկման սղման՝ ըստ իս
մի ամբողջ Հայկյան շրջանի չափով, այն է՝ շուրջ 1460 տարով (2492 - 1460 = մթա 1032թ.):
Ընդսմին, չվիճարկելով աշխատությունում քննարկվող պատմական
փաստերին և անցքերին տրված գնահատականների համախումբը, ընդունենք որ դրանք հիմնականում
ողջամիտ են և գիտականորեն արժանահավատ: Եվ սակայն ստացվում է, որ թեև մենք փոքր ենք
եղել ածու և թվով հույժ նվազ, բայցևայնպես մեզ շրջապատող, մեր կողքին ու մեր մեջ ապրող
ազգերին, ո՛չ հայախոս բիայնական պետության սահմաններում, „նախահայախոս ցեղերս" պարտադրել ենք հայոց լեզուն և հայկական տոհմիկ ինքնագիտակցությունը
(անսալով հայոց լեզվի տարածական սահմանները
ընդարձակելու և գրավյալ կամ ազատագրված տարածքների տեղաբնիկներին հայոց լեզուն սերտել
տալու մասին Արամ նահապետի բանավոր հանձնարարականներին): Պարզվում է նաև, որ Բարձր
Հայքում ունենալով մեր գլխավոր պաշտամունքային մեհյանները (ի մասնավորի՝
Ահուրամազդա-Արամազդի /իմա՛ «Տէր իմաստուն»/ = ԵՒՐԻ ՄԱՍՏ՝ euri mast), մարերի հետ դարձանք զրադաշտական,
կործանեցինք Ասորեստանը ու անմիջապես էլ հպատակվեցինք Մարդերի ռազմատենչ ցեղից սերող
Աքեմենյան Դարեհին՝ չարագուշակ 13-րդ սատրապության
կազմում և այլն և այլն:
Կարճ՝ մութ են հայ ժողովրդի
ծագումնաբանական ակունքները:
Ինչպես ասվում է աշխատության մեջ, հայ էթնոսի կազմավորմանը
մասնակցած Հայկական բարձրավանդակի խառնիճաղանջ էթնոմիավորները /փաստացիորեն սեմ-քամ-հաբեթական ցեղախմբերի գրեթե
ամբողջական կազմը և մի բան էլ ավելի/, պահպանելով իրենց „հոգևոր-նյութական մշակութային առանձնահատկությունները", յուրացնում են նախահայոց հնդեվրոպական լեզուն /խուռռո-բիայներենի
բաղաձայնական համակարգով հարստացված/ և նախահայոց էթնիկ գիտակցությունը (?) և շարունակում
են ցօրս շատ թե քիչ միասնական համատեղ կյանք վարել: Հստակ չէ, թե ո՞ր արժեհամակարգի
շրջանակներում:
Հետևաբար ես՝ որպես սույն տեսության փոքրիշատէ հավատավորը,
հանդիսավորապես հայտարարում եմ.
Ես հայախոս, հայոց էթնիկ գիտակցությամբ օժտված հայ եմ՝
իմ հոգևոր-նյութական
մշակութային առանձնահատկություններով հանդերձ. հայ եմ և շումեր, հայ եմ և աքքադացի,
էլամացի, ամորիացի, քանանացի, փղշտացի, փյունիկեցի, հիքսոս, թոխարացի, հուրի, խեթ,
լուվիացի, բիա(յնա)ցի, կիմմերա-սկյութ, փռյուգացի մուշկ, պարսիկ-պարթև, աքայացի հույն,
կասկ ու պելասգ, բասկ ու էտրուսկ, հայ՝ այլմոլորակային Էնկի-Հայայի ցեղից … Թող ներեն
բոլոր այն էթնիկ խմբերը, որոնց անուններն այստեղ չնշվեցին: Դե բա իհարկե, այսքան մեռած
ազգեր մի էթնոս իր մեջ համախմբած, ձուլախառնած ունենա, այդ աստիճան բազմաբարդ ու իրարամերժ
„հոգևոր-նյութական մշակութային առանձնահատկություններով" հանդերձ, էլ ինչպե՞ս կարող
է մեկ-միասնական քաղաքակրթական միավոր իրենից ներկայացնել ու դեռ բոլորին հասկանալի
միասնական քաղաքականություն վարել: Չէ՞ որ ոմանց մեջ կարող են ժամանակ առ ժամանակ արթնանալ
նրանց մեջ թմրած „հոգևոր-նյութական մշակութային առանձնահատկությունները":